foto: Lita Millere/LETA
Vienkāršāk vai dārgāk? Kas īsti notiek ar vilciena biļešu cenām, kuras aprīlī pārsteigušas daudzus
Iepazīstoties ar “Vivi” un ATD publiskoto informāciju, mēģināsim īsi un saprotami paskaidrot, kā tad veidojas šī brīža vilciena biļešu cenas.
Sabiedrība
2024. gada 4. aprīlis, 06:23

Vienkāršāk vai dārgāk? Kas īsti notiek ar vilciena biļešu cenām, kuras aprīlī pārsteigušas daudzus

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Pēdējās dienās novērojams cilvēku sašutums par sabiedriskā transporta biļešu cenu kāpumu. Nav tā, ka šīs izmaiņas bija pēkšņas un bez iepriekšējiem paziņojumiem, taču īpaši ir pārsteigušas tos, kuriem nācies, piemēram, ar vilcienu doties garākā maršrutā.

Sociālajos tīklos netrūkst izteikumu par cenu kāpumu. Neapmierinātību pauduši tie, kuri ar vilcienu devušies maršrutā Rīga-Daugavpils.

Tāpat dzirdēts arī par to, ka augstāku cenu priekšā attapušies arī skolēni, kuriem ar vilcienu jāmēro ceļš līdz mācību iestādei. Jāsecina, ka vecāki par izmaiņām nav bijuši informēti.

Grūti būtu pārmest cilvēkiem to, ka ir palaista garām kāda no “Vivi” vai ATD preses relīzēm, kurās ir skaidroti jaunie tarifi.

Taču izprast cenu kāpuma iemeslus un principus, pēc kuriem jaunie tarifi ieviesti, tomēr būtu noderīgi.

Iepazīstoties ar “Vivi” un ATD publiskoto informāciju, mēģināsim īsi un saprotami paskaidrot, kā tad veidojas šī brīža vilciena biļešu cenas.

Kā izprast cenu izmaiņas?

Tātad, no 1. aprīļa ir vienkāršots zonu tarifs, saglabājot tikai pilnas zonas, bet atceļot visas starpzonas. Lai saprastu, kā darbojas šīs piecas zonas, ir tiešām ieteicams cītīgi aplūkot publiski pieejamo shēmu. Izpratne par to noderēs, lai saprastu tālāk aprakstītās izmaiņas cenās:

(Foto: ekrānuzņēmums)

Minimālā braukšanas maksa B, C, D un E zonā ir 0,50 eiro, savukārt A zonā 1,00 eiro.

Kas svarīgi - neatkarīgi no zonas, kurā brauciens ir uzsākts, braukšanas maksai jāpieskaita vēl klāt brauciena uzsākšanas maksa 0,50 eiro apmērā.

Tas nozīmē, ka, uzsākot braucienu Rīgas jeb A zonā, pasažierim jāsamaksā 1,50 eiro, bet, iebraucot katrā nākamajā zonā, jāpiemaksā par zonu 0,50 eiro.

Savukārt, uzsākot braucienu B, C, D, vai E zonā, pasažierim jāsamaksā 1,00 eiro, bet, iebraucot katrā nākamajā zonā, jāpiemaksā par zonu 0,50 eiro, izņemot A zonu, kur jāpiemaksā 1,00 eiro.

Šāda vienkāršotā pieeja paredz, ka, piemēram, brauciena maksa no Ķemeriem līdz Rīgai ir 2,00 eiro – neatkarīgi no pieturas, kurā grasāties izkāpt, paskaidro “Vivi” Komunikācijas un mārketinga daļas vadītājs Edgars Butāns.

“Lai arī lielai daļai pasažieru maksa par viena brauciena biļeti ir palielinājusies, vienlaikus atsevišķos maršrutos maksa par braucienu ir kļuvusi arī zemāka. Piemēram, ja iepriekš brauciens no Juglas līdz Mellužiem izmaksāja 2,10 eiro, pašlaik pasažieriem, mērojot šo pašu attālumu, par braucienu jāmaksā 2,00 eiro,” skaidro “Vivi” pārstāvis.

Esot vēl kāds labums - mainīta un vienkāršota pārvietošanās A jeb “Rīgas zonā”, proti - tās ietvaros, mainot līnijas, maksa par braucienu nemainās.

Piemēram, samaksājot 1,50 eiro, pasažieri šobrīd var braukt no Vecāķiem līdz Babītei. Tiesa, biļetes iegādes brīdī jānorāda otra līnija, kas tiks izmantota.

Kopumā, pārvietojoties Rīgas zonā un mainot līnijas, biļešu cena saglabājusies iepriekšējā līmenī, norāda “Vivi”.

Lētāk tiem, kuri brauc regulāri un pērk mēnešbiļetes

Savukārt biļešu maksa, pārvietojoties ārpus zonām, ir pēc noteikta tarifa. Cenas var apskatīt "Vivi" mājaslapas sākuma lapā "Vilcienu kustības saraksts" izvēlnē.

“Vivi” norāda, ka, saskaņā ar jauno vilcienu biļešu tarifu pārvietošanās ar vilcienu kļuvusi lētāka lielākajai daļai to pasažieru, kas vilcienu kā pārvietošanās līdzekli izmanto ikdienā.

“Salīdzinājumam - ja iepriekš mēnešbiļetes cenu veidoja maksa par 32,4 braucieniem, tad šobrīd jaunās 30 dienu laika biļetes cenu veido maksa par 20 braucieniem. Tas nozīmē, ka jaunā 30 dienu laika biļete pasažieriem atmaksājas ātrāk. Tāpat ar jebkuru laika biļeti - vienas, trīs, piecu vai 30 dienu - izvēlētajā maršrutā noteiktā laika posma ietvaros iespējams pārvietoties neierobežotu reižu skaitu,” skaidro Butāns.

No 1. aprīļa vairs nav pieejamas divvirzienu biļetes un grupu biļetes, bet dienu un abonementa (mēneša, mēneša darba dienu, vienam vai abiem virzieniem) biļetes pārveidotas par laika biļetēm.

Izmaiņas acīmredzami arī ir vērstas uz to, lai piespiestu daļu pasažieru mainīt biļešu pirkšanas paradumus. Ieviešot jauno tarifu sistēmu, braucieniem vairs nav pieejama 20% atlaide biļetēm atsevišķos reisos darbdienās, kā arī piemaksa par biļetes iegādāšanos pie konduktora kontroliera, ja stacijā biļešu kase ir atvērta, līdzšinējo 0,50 eiro vietā ir 1,00 eiro.

Arī turpmāk gan tikšot nodrošināta 100% atlaide biļetei mazāk aizsargātām sabiedrības grupām – pirmsskolas vecuma bērniem, bērniem bāreņiem, bērniem invalīdiem un viņu pavadoņiem, 1. grupas invalīdiem un viņu pavadoņiem, 2. grupas invalīdiem, politiski represētām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem. Braukšanas maksas atvieglojumus 40%, 50% un 90% apmērā varēs saņemt arī braucēji ar “Latvijas Goda ģimenes” apliecībām “3+ Ģimenes karte” un “Goda ģimene”.

Nu būšot iespēja celt pārvadājumu kvalitāti

“Stiprinot vilcienu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu,”, kā raksta ATD, E zonā un ārpus zonām ir iecerēts vēl kāds patīkams sīkums.

Jau esošajos vilciena un autobusu savienojumos Aizkrauklē, Tukumā, Krāslavā un Dagdā plānots ieviest jaunu biļešu veidu Vilciens+, ar kuru īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta varēs braukt bez papildu maksas vai par minimālu samaksu.

Kopumā ATD apgalvo, ka jaunā biļešu un tarifu sistēma (gan vilcieniem un autobusiem) palīdzēs nodrošināt augstu pakalpojuma kvalitāti, kuras prasības Latvijā pēdējos gados esot pieaugušas.

ATD uzsver, ka darbs pie jaunas reģionālās sabiedriskā transporta tarifu sistēmas sākās jau 2023. gadā, un to noteica Ministru kabineta lēmums, ar kuru Satiksmes ministrijai tika dots uzdevums sagatavot priekšlikumu par veicamajiem pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai.

Minēto uzdevumu var izpildīt gan optimizējot reģionālā sabiedriskā transporta maršruta tīklu, kas arī tika darīts un kopējais maršruta tīkls kopš 2019. gada ir samazināts par 10% jeb 7,91 miljoniem kilometru, gan pārskatot esošo tarifa sistēmu un izstrādājot jaunu, norāda ATD.

Pēc 2021. gada sabiedriskā transporta pakalpojumu apmaksa no valsts budžeta līdzekļiem par katru braucienu ir palielinājusies vismaz divas reizes, un pasažieris no saviem līdzekļiem sedz tikai aptuveni 30% no brauciena maksas.