foto: AFP/SERGEI SUPINSKY
Kas ir skandālā iepītā Ukrainas baleta trupa, kas drīzumā gaidāma arī Latvijā?
Pasākuma organizatori norāda, ka Čaikovskim neesot nekādas saistības ar Krievijas Federāciju vai tās iebrukumu Ukrainā.
Sabiedrība
2023. gada 21. decembris, 06:00

Kas ir skandālā iepītā Ukrainas baleta trupa, kas drīzumā gaidāma arī Latvijā?

Jauns.lv

Nākamā gada 6. februārī uz Dailes teātra skatuves kāps Kijivas baleta trupa “Kyiv Grand ballet”. Programmas aprakstā minēts, ka mākslinieki izpildīs krievu klasiķa Čaikovska izrādi “Gulbju ezers”, kaut arī Ukrainas Nacionālās operas pārstāvji un amatpersonas vairākkārt uzsvērušas, ka ukraiņu makslinieki savos priekšnesumos krievu komponistu darbus neizmanto.

“Biļešu Sevisa” tirdzniecības vietās sākusies pārdošana “Kyiv Grand Ballet” izrādei “Gulbju ezers”. Māksliniekiem nākamā gada 6. februārī paredzēts kāpt uz Dailes teātra skatuves, bet 7. februārī uzstāties Daugavpils Kultūras pilī. Biļešu cena svārstās 24 līdz 65 eiro robežās.

Ukrainas varasiestādes un Kultūras ministrija jau 2022. gada 19. jūnijā nāca klajā ar aicinājumu visiem iedzīvotājiem, kas pārstāv valsts intereses atturēties no okupantu mākslinieku un izpildītāju popularizēšanas. Tomēr gan “Kyiv Grand Ballet”, gan citas ukraiņu baleta trupas šo aicinājumu uztver visai nosacīti.

Kā liecina pētnieciskās žurnālistikas medija "Texty.org.ua" apkopoti dati, kopš 2022. gada decembra līdz šī gada februārim Eiropas valstīs izrādīti vismaz 289 krievu komponista Pētera Čaikovska “Gulbju ezera” priekšnesumi. No tiem 155 reklamēti mārketinga kampaņās izmantojot Ukrainas vārdu.

Tomēr tas liek uzdot divus būtiskus jautājumus – vai Čaikovska popularizēšana kara laikā nav līdzeklis kā legāli stiprināt Krievijas kultūru citu valstu kultūrtelpās, un vai baletdejotāji, kas uzdodas par māksliniekiem no Ukrainas tiešām ir ukraiņi?

“Biļešu Servisa” mājaslapā vairākkārt pieminēta Latvijā gaidāmās baleta trupas saistība ar Ukrainas Nacionālo operu (UNO) – minēts, ka trupu dibinājis bijušais UNO solists, UNO operas mākslinieki veido izrādei kostīmus un dekorācijas, bet izrādes “īpašais viesis”, baletdejotāja Ana Sofija Šellere, kopš 2019. gada ir UNO primabalerīna.

foto: AFP/Scanpix
“Kyiv Grand Ballet” februārī uzstāsies Rīgā un Daugavpilī.

Ukrainas Nacionālā opera jauns.lv apstiprina, ka “Kyiv grand ballet” dibinātājs un direktors Aleksandrs Stojanovs tik tiešām ir nopelniem bagāts ukraiņu baletdejotājs, kurš no 2006. gada bijis operas solists, tomēr noliedz, ka tai šobrīd būtu kāda saistība ar ar mākslinieku vai viņa pārstāvēto baleta trupu.

"Pēc līguma termiņa beigām sadarbība ar mākslinieku tika izbeigta." vēsta Ukrainas Nacionālās operas pārstāvji.

Arī primabalerīna Šellere, kas uzstājusies uz pasaulē lielākajām skatuvēm savos sociālajos tīklos norāda, ka UNO darbojusies vien līdz 2021. gadam.

Kā medijam "Texty.org.ua" vēsta Ukrainas klasiskā baleta mākslinieciskais vadītājs Ivans Žuravļovs: "Vēstniecība vai citas valsts institūcija nevar publiski atbalstīt māksliniekus, kas uzved Čaikovska darbus, jo tās ir pretrunā ar valsts politiku".

Tāpat Žuravļovs norādījis, ka liegumu izpildīt krievu mākslinieku darbus stingri ievēro vien Ukrainas "štata darbinieki", tomēr uz privātām organizācijām šādi aizliegumi neattiecas, jo tie nav iestrādāti valsts likumdošanā, bet gan nākuši no valdības ierosinājuma formā.

Publiski pieejamā informācija liecina, ka arī “Kyiv Grand Ballet” ir privāta organizācija, ko 2014. dibinājis Aleksandrs Stojanovs un tās sākotnējais mērķis bija organizēt Ukrainas baletdejotāju izrādes ārpus valsts robežām. Pēc Krievijas uzsāktās karadarbības Ukrainā 2022. gada 24. februārī mākslinieks emigrēja uz Sietlu, ASV, no kurienes arī turpināja organizēt ukraiņu dejotāju baleta izrādes.

Šo gandrīz 10 gadu laikā mākslinieki uzstājušies visā pasaulē, tai skaitā izrādītas arī krievu komponistu izrādes tādās valstīs kā Francija, Dānija, ASV, u.c. Turklāt “Kyiv Grand Ballet” mājaslapā publicētā informācija liecina, ka vairums trupas solistu patiešām ir ukraiņu tautības dejotāji.

Tāpat Eiropas, ASV un Austrālijas presē publiskotā informācija liecina, ka “Kyiv Grand Ballet” pārstāvji aktīvi iestājas par Ukrainas interesēm, nosoda Krievijas īstenoto karadarbību Ukrainas teritorijā un ir iesaistījušies vairākos labdarības pasākumos, vācot līdzekļus Ukrainas atbalstam. Piemēram, labdarības akcijā Parīzē 2022. gada martā ziedojumos savākti vairāk nekā 300 000 eiro.

Tomēr kādēļ šajā laikā pretēji Ukrainas varasiestāžu lūgumiem mākslinieki izvēlējušies izrādīt krievu komponista darbu?!

Viesizrādes organizators "ART Partner CZ S.R.O"  savos sociālajos tīklos norāda, ka Čaikovska izmantošana baleta izrādēs neesot neētiska, jo klasiķim neesot nekādas saistības ar Krievijas Federāciju vai tās agresīvo iebrukumu Ukrainā.

“Mums ir jānošķir noziedzīgā Putina rīcība no pasaules klasikas pērles! ” uzsver organizācijas pārstāvji.

Paziņojumā minēts, ka “Gulbju ezers” tiek izrādīts uz lielākajām pasaules skatuvēm, jo izrāde ir nemirstoša kultūras vērtība. Tāpat pārstāvji norādījuši, ka Čaikovski nedrīkst izmantot kā Putina varas ieroci, jo veidojot šādas analoģijas mēs arī varētu pasaules slaveno komponistu Volfgangu Amadeju Mocartu saistīt ar Hitlera pastrādātajām zvērībām.

Arī baleta trupas galvenais solists Viktors Tomašeks paudis līdzīgu nostāju uzsverot, ka trupa pārstāv Ukrainas intereses un Čaikovskim neesot nekāda sakara ar Krievijas Federāciju.

Tomēr kādā intervijā Ukrainas medijam “life.nv.ua”  baleta trupas “Kyiv Grand Ballet” dibinātājs Aleksandrs Stojanovs licis noprast, ka savu lomu šeit varētu spēlēt arī finansiālais aspekts. Viņš norādījis, ka jaunākām izrādēm ir grūti konkurēt ar leģendāriem baletiem, kas pasaulei pazīsami jau gadiem vai gadsimtiem ilgi un vienmēr pastāv risks, ka baleta nezināšanas dēļ cilvēki nevēlēsies iegādāties uz to biļetes.

Arī Žuravļovs uzsver, ka pieprasījums rada piedāvājumu, un ir dažas izrādes iespējams uzvest 5 reizes gadā, bet pēc citām būs pieprasījums 150 reizes gadā.

Kā norāda medijs "Texty.org.ua" šobrīd ir izveidojusies pretrunīga situācija – no vienas puses privātas Ukrainas organizācijas izpildot Čaikovska baletu aizņem nišu, kas radusies pēc tam, kad pēc Krievijas īstenotās karadarbības uzsākšanas no pasaules kultūrtelpas tika izspiesti Krievijas mākslinieki.  

No otras - Čaikovska izrāžu atspoguļošana var kalpot kā propagandas rīks, ko Krievija var izmantot, lai uzsvērtu Krievijas kultūras neaizvietojamību, vai atainot krievus un ukraiņus kā “brāļu tautas”, kas vēlas dzīvot vienotā kultūrtelpā.

"Atteikšanās apturēt krievu izcelsmes darbu atskaņošanu rada riskus Ukrainas diplomātijai un parāda solidaritātes trūkumu ar tautiešiem!"  medijam "Text" vēsta Ukrainas kultūras darbiniece Polina Bulata.

Dailes teātra vadītājs Juris Žagars lūdzis pasākuma "Kyiv Grand Ballet" producentam "ART Partner CZ S.R.O" sniegt savu komentāru par publiskajā telpā izskanējušajiem pārmetumiem.

Tāpat Žagars norāda, ja Latvijā notiekoša kultūras pasākuma programmas saturs ir pretrunā ar ideoloģiskajiem uzstādījumiem, tostarp saistībā ar Krievijas izvērsto karu pret Ukrainu, tad šāds pasākums nevar notikt un Dailes teātris izskatītu iespējas lauzt nomas līgumu.