foto: AFP/Scanpix
Noskaidrots, kuri uzņēmumi ir vislielākie vides piesārņotāji pasaulē
Ilustratīvs attēls.
Bizness un ekonomika
2024. gada 29. aprīlis, 19:46

Noskaidrots, kuri uzņēmumi ir vislielākie vides piesārņotāji pasaulē

Māris Puķītis

Jauns.lv

Sešas starptautiskas kompānijas rada aptuveni ceturto daļu no pasaules plastmasas piesārņojuma, liecina kāda Kalifornijā veikta pētījuma rezultāti.

Kalifornijas uzņēmums “The 5 Gyres Institute” secinājis, ka 60 pasaules uzņēmumi vainojami 50 procentos pasaules plastmasa piesārņojuma. Savukārt, seši uzņēmumi rada aptuveni ceturto daļu no mēslainē izmestajiem plastmasas iepakojumiem.

Vērienīgais pētījums ilga 5 gadus, 84 pasaules valstīs. Tā ietvaros brīvprātīgo komanda ievāca vairāk nekā 1 870 000 plastmasas drazu vienību, no kurām lielākā daļa bija vienreizlietojamie iepakojumi, kas tiek izmantoti pārtikas vai tabakas izstrādājumu uzglabāšanai. Uz aptuveni 50 procentiem šo iepakojumu bija manāms kompānijas zīmola nosaukums, kas ļāva noteikt iepakojuma ražotāju.

“Uzņēmumiem, kuri vainojami vides piesārņošanā ir jāuzņemas atbildība par savien nodarījumiem,” vēsta pētījuma autore, Stokholmas Ilgtspējas centra plastmasas piesārņojuma pētniece Patrīcija Villarubija-Gomeza.

No izpētītās atkritumu kaudzes 2 procentus piesārņojumu bija radījuši tabakas uzņēmumi “Altria” un “Philip Morris International”, 3 procentus piesārņijuma radīja  “Danone” un “Nestlé”, 5 procentus uzņēmums “PepsiCo”, bet 11 procentus zīmols “Coca-Cola”.

“Mums ir svarīga mūsu pārdotā dzēriena ietekme uz vidi, tādēļ esam apņēmušies veikt izmaiņas savā darbībā,” vēsta “Coca-Cola” pārstāvji.

Uzņēmums sola līdz 2025. gadam panākt, ka 100% tā iepakojumu ir ir radīti no pārstrādājama materiāla, un līdz 2030. gadam savā iepakojumā izmantot vismaz 50% pārstrādātus materiālus.

Jāpiebilst, ka daudzās Āfrikas valstīs, kur tiek pārdota “Coca-Cola” produkcija, nav ne tikai atkritumu pārstrādes, bet pat elementāri civilizētas to savākšanas un noglabāšanas vietas. Piemēram, Gambijā liela daļa atkritumu tiek izgāzti mežā vai sadedzināti.

“Nestlé” klāsta, ka pēdējo piecu gadu laikā samazinājusi nepārstrādātas plastmasas izmantošanu par 14,9 procentiem. Savukārt “Danone” pauž, ka “uzņēmums no 2018. līdz 2023. gadam samazinājām plastmasas izmantošanu savos produktos par 8%”.

Plastmasas ražošana kopš 20. gadsimta sākuma ir dubultojusies, un pētījumi liecina, ka tikai 9 procenti no tiem tiek pārstrādāti.