foto: Sandris Metuzāls
Gada auto: ķīnieši ir klāt
"JAC 8 PRO 4x4".
Vīru pasaule
2023. gada 28. novembris, 12:18

Gada auto: ķīnieši ir klāt

Sandris Metuzāls

Jauns.lv

Tas, ko daudzi gaidīja jau sen, beidzot ir noticis - Latvijā tirdzniecībā parādījušies Ķīnā ražoti automobiļi. Turklāt ne tikai parādījušies, bet arī piedalās konkursā "Latvijas Gada auto".

Interesanti, ka Ķīnas mašīnas izplata nevis kāds no labi zināmajiem tirgotājiem, bet gan jaunpienācējs šajā lauciņā, kura līdzšinējā darbības sfēra gan ir bijusi saistīta ar spēkratiem, taču mazliet citā plāksnē - tas ir automazgātavu uzņēmums "Auto Rings". Tas sadarbojas nevis pa tiešo ar ķīniešiem, bet gan ar Ķīnas automašīnu vairumtirgotājiem Vācijā, no kuriem tad ņem braucamos. Latvijā tiek piedāvāts nu jau kāds pusducis "Made in China" mašīnu modeļu, bet "Latvijas Gada auto" titulam ir izvirzītas divas no tām, par kurām tad arī parunāsim.

BAIC X55 II

foto: Sandris Metuzāls
"BAIC X55 II".

Šķiet, ka paies vēl kāds brīdis, līdz Ķīnas autoražotāju nosaukumus iemācīšos no galvas, tādēļ pagaidām nākas ielūkoties pierakstos. BAIC - tā sauc vienu no lielākajām autobūves kompānijām, kurai turklāt ir stratēģiskās partnerības līgums ar vācu "Mercedes - Benz". Ne dizaina, ne komforta ziņā X55, protams, nav "mersedess", taču arī maksā par kārtu mazāk. Ja nebūtu uz motora pārsega uzraksta "Beijing", to varētu noturēt par Korejā tapušu auto, jo kaut kas netverami aizātisks tā dizainā ir. Arī iekšējai apdarei nav nekādas vainas: plastmasas detaļas varbūt nav tās pašas augstākās kvalitātes, toties sēdekļi gana ērti un vietas pietiek arī aizmugurē. Ir kārtīgs ātruma pārslēgs, nevis kāds no pēdējā laikā itin bieži sastopamajiem miniatūrajiem puļķiem, un vidēju izmēru ekrāns viduskonsolē. Uz stūres izvietotās pogas gan rada tādu kā prastuma iespaidu, šīs izskatās no divdesmit gadus veca "mersedesa" palienētas.

Darbina automobili 1,5 litru četrcilindru turbomotors ar 177 zirgspēku jaudu. Normālai braukšanai pilnīgi pietiekami, taču kaut kādu sportisku dinamiku gaidīt te būs velti. Ne viens vien no mašīnu testējušajiem cilvēkiem diezgan kritiski ir izteicies par joslu asistentu, kas uzvedas diezgan nervozi, un tur nu nākas tikai piekrist. Braukšana nerada praktiski nekādas emocijas - ne pozitīvas, ne negatīvas. Vārdu sakot, auto, kuru ņem un vienkārši brauc no punkta A uz punktu B. Degvielas patēriņš gan ir šāda izmēra mašīnai paliels - specifikācijā minēti nepilni 8 litri uz 100 kilomeriem, bet realitātē var piemest vēl litru klāt.

Kādas varētu būt BAIC X55 izredzes Latvijas tirgū? Taisnību sakot, diezgan miglainas, jo jārēķinās ar potenciālo pircēju piesardzību. Pagaidām šis auto lielā mērā ir kā kaķis maisā, jo tikai laiks rādīs, kā dīleris tiks galā ar visām servisa funkcijām un garantijas saistībām (mašīnai ir triju gadu vai 100 000 km nobraukuma garantija) un cik izturīgs vai neizturīgs uz mūsu ceļiem būs pats braucamais. Turklāt, lai gan X55 Latvijā piedāvā tikai maksimālajā komplektācijā, cena - nepilni 32 000 eiro - tik un tā ir paaugsta. Īsti pat nevaru iedomāties, kādai jābūt argumentācijai, lai izvēlētos šo Ķīnas ražojumu, nevis mazliet piemaksātu un paņemtu kaut ko no krietni labāk zināmajiem korejiešiem.

JAC 8 PRO 4x4

foto: Sandris Metuzāls
"JAC 8 PRO 4x4".

Otrs "Gada auto" pretendents no Ķīnas ir pamatīgs lauku veču braucamais - pikaps JAC. Neprasiet, kā to pareizi izrunā, jo pat tirgotāji nebija īsti droši, vai pareizāk būtu "džak" vai "jak".

Pa gabalu mašīna izskatās pārliecinoši. Uz radiatora restes redzamais milzu uzraksts JAC burtiski izstaro spēku un atgādina kaut no no amerikāņu lielo pikapu pasaules, taču tas ir mānīgs iespaids, jo jaudas ziņā ķīnietis no amerikāņiem atpaliek - te mums ir četru cilindru benzīna motors ar 201 "zirdziņu". Taču braukšanai pa laukiem un mežiem ar to ir pilnīgi pietiekami, jo vairāk tādēļ, ka te mums ir gan pilnpiedziņa, gan manuālā ātrumkārba.

Pienākot tuvāk, mulsumu rada tas, ka starp motora pārsegu un mašīnas korpusu ir sprauga, kurā var teju vai pirkstu iebāzt. Sākumā domāju, ka varbūt pārsegs nav līdz galam aiztaisīts, taču nē - tā šķirba tur tiešām ir. Kad sāc braukt, sajūta ir tāda, ka auto pie mums atceļojis no 2000. gadu sākuma - tāds drusku arhaisks, kratīgs un skaļš. Jā, te ir milzīgs ekrāns, kam vajadzētu radīt mūsdienīguma iespaidu... taču nerada vis.  Ir pat priekšējā kamera, kas šāda tipa mašīnām ir ļoti noderīga, taču tā automātiski izslēdzas, ja pa šķēršļu joslu brauksi ātrāk par 13 km/h, un tas mazliet krīt uz nerviem. It kā jau auto visu izdara, pat smilšainā kalnā uzbrauc, bet tomēr līdz galam pārliecinošu iespaidu nerada.

Ja cenu kaut kā izdotos nodzīt par pāris tūkstošiem uz leju, tad varbūt JAC atrastu Latvijā savu pircēju, bet gandrīz 34 000 EUR liekas bišķi par daudz. No otras puses - patlaban pikapu tirgū ir diezgan liels deficīts, tādēļ zināmas izredzes "ķīnietim" ir. Būtu interesanti pēc kāda gada parunāties ar cilvēku, kas nopircis šo auto un nobraucis, teiksim, 20 000 kilometru - kā šajā laikā JAC uzvedies un vai ir bijušas kādas problēmas. Taču kopumā tas, ka Latvijas tirgū beidzot ir pārstāvēta arī Ķīnas autobūve, nav nekas slikts, jo konkurence par ļaunu nenāk.